Antimobbestrategi
På Hummeltofteskolen arbejder vi for at skabe mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber
På Hummeltofteskolen arbejder vi for at skabe mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber
Det ”nye mobbesyn” identificerer mobning som et symptom på uhensigtsmæssige sociale dynamikker, der udspringer af kulturen i de fællesskaber, som børn er en del af. Det nye mobbesyn står i modsætning til den tidligere dominerende opfattelse af mobning, som blev forstået som en individuel aggression.
Mobning er en kompleks problemstilling. I dag viser forskning at mobning rammer individuelt, men skabes socialt.
Pædagoger og lærere arbejder vedvarende for at skabe mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber, der er grundlæggende for børns trivsel og positive udvikling. Den pædagogiske praksis er bygget op omkring 4 grundlæggende værdier. Tolerance, respekt, omsorg og mod. Hummeltofteskolen har valgt at sætte trivsel på ugeskemaet i alle klasser.
Vi lægger vægt på ikke at se ”børn med problemer”, men ”børn i problemer”. Det vil sige, at børn ikke er et problem i sig selv, men børn kan – af mange forskellige grunde - handle problematisk og uacceptabelt.
Et godt og tæt forældresamarbejde er afgørende for både at forebygge og håndtere mobning. Hjemmets og skolens indflydelse på elevens adfærd i skolens kontekst skal ikke skilles ad og kan ikke behandles som to indbyrdes uafhængige faktorer.
”Mobning kan forstås som en uformel fællesskabsform, der bygger på systematisk udstødelsesmønstre af deltagere i formelle sociale sammenhænge”.
På Hummeltofteskolen forstår vi mobning som:
Når en eller flere personer gentagne gange og i længere tid bliver udsat for negative handlinger (fysisk, psykisk eller verbalt) fra én eller flere personer. Mobning kan foregå på mange måder ansigt til ansigt eller på de sociale medier. Mobning kan være direkte og synlig eller indirekte og skjult, - hvor eksklusion fra klassen sker.
Vi afgrænser mobning fra drilleri, da vi anser drilleri og konflikter som et vilkår, eleverne skal lære at tackle.
/vedtaget i skolebestyrelsen 2017