Mål- og indholdsbeskrivelse
Se målene for vores daglige pædagogiske praksis, som er beskrevet og begrundet her
Se målene for vores daglige pædagogiske praksis, som er beskrevet og begrundet her
Hensigten med Mål- og Indholdsbeskrivelsen er at sikre synliggørelse, kvalitet og udvikling i det pædagogiske arbejde. Den henvender sig til alle med interesse for SFO Løvgårdsvej 14, primært forældre til børn i institutionen og danner samtidig grundlag for personalets arbejde med udvikling af den pædagogiske praksis.
Beskrivelsen tager afsæt i LTKs ”Sammenhængende børne- og ungepolitik” med særligt 5 fokuspunkter:
Mål- og Indholdsbeskrivelsen beskæftiger sig med de tanker og mål, der ligger til grund for den måde, vi har valgt at gøre tingene på. Med andre ord; den både beskriver, begrunder og sætter mål for vores daglige pædagogiske praksis.
Beskrivelsen er vores udmøntning af Hummeltofteskolens ”Vision for skole og skolefritidsordning” og Hummeltofteskolens værdiregelsæt, der bl.a. beskriver vores overordnede fælles værdier. Personalet i SFO har desuden udpeget 5 værdier, som er særligt vigtige i det pædagogiske arbejde. Disse er:
Beskrivelsen bliver løbende vedligeholdt og udviklet. Evaluering af de overordnede mål foregår bl.a. mindre formelt i det daglige og formelt til personalemøder. Personalet iagttager løbende det pædagogiske arbejde og revurderer både mål og indhold.
Den alsidige personlige udvikling har nøglebegreber som:
For overskuelighedens skyld og for netop at sikre alsidigheden, har vi valgt at opdele målene for det pædagogiske arbejde i 3 undertemaer, som er; sociale kompetencer, krop, bevægelse og sundhed samt viden om og fornemmelse for kulturelle værdier og udtryksformer.
For hvert tema er der, udover de væsentligste mål indenfor det pågældende tema, eksempler på de midler og metoder, vi benytter for at nå målene.
Begrebet sociale kompetencer er omfattende og komplekst og mange af kompetencerne herunder vil derfor både være følger af, og forudsætninger for hinanden. Sociale kompetencer er nødvendige for og en del af alt samvær mellem mennesker. De vil derfor naturligvis også udvikles gennem de aktiviteter, vi beskriver under de øvrige temaer.
En del af målene skal forstås som det, børnene skal kunne møde i SFO'en, som vi er forpligtede til at tilbyde og ikke som en række individuelle mål, som hvert enkelt barn nødvendigvis forventes at nå. Andre mål, især dem, der vedrører de sociale kompetencer, er en del af selve spillereglerne, når børnene opholder sig i SFO.
Mål:
At børnene:
Dette opnår vi blandt andet ved at:
Mål:
At børnene:
Dette opnår vi blandt andet ved at:
Mål:
At børnene:
Dette opnår vi blandt andet ved at: